Universalisme

Posted on mars 13, 2011

1



Jeg vender piggene ut med en gang noe blir påstått å være gyldig for alle mennesker, altså såkalte universelle sannheter. Tankene går med en gang til vestlig imperialisme og våre overgrep mot andre kulturer opp gjennom historien.

En god del kvekere er universalister. De anser seg ikke nødvendigvis som kristne og tror at Gud kan gjenfinnes i alle religioner. De hevder at vi alle egentlig tror på den samme gode kraften og at Gud har åpenbart seg for mennesker på ulike steder til ulike tider på ulike måter.

Dette høres jo veldig snilt og hyggelig ut. Men hvem er jeg til å fortelle for eksempel iranske muslimer eller vietnamesiske buddhister at vi tror på den samme guden? Jeg ser ikke på meg selv som klokere enn andre på grunnlag av religion.

Samtidig tror jeg ikke på en himmel for de kristne og et helvete for alle andre. Det strider mot hvordan jeg kjenner Gud. En god Gud vil aldri dømme mennesker til evig pine på bakgrunn av en trosbekjennelse eller manglende sådan. Og jeg tror som kjent på en god Gud.

Min tro er en mystikers tro. Jeg har mer til felles med buddhister, hinduer og sufier enn med konservative «kristne». Jeg vet at Gud taler til meg gjennom tekster med alle slags opprinnelser uavhengig av religion. Det holder egentlig for meg.

Når Jesus sier at han er sannheten og den eneste veien til Gud, stritter jeg imot. Samtidig kjenner jeg at for meg går veien til Gud gjennom Jesus. Jeg er ikke villig til å påstå at den erfaringen er allmenngyldig, tvert imot. Det finnes folk som påstår at de følger Jesus, men som leder folk bort fra Gud. Det finnes også mange som aldri har hørt om Jesus eller som har en annen tro, og som fører et liv i tråd med Guds vilje.

I min søken etter gode tekster på nett om universalisme kom jeg over denne av Erik Cleven fra Kvekeren nr. 2/2003. Den belyser veldig tydelig for meg hva jeg tror på og hvorfor jeg har mitt åndelige hjem hos kvekerne. Jeg anbefaler alle å ta seg tid til å lese den! Flere artikler fra bladet finnes her.

Reklamer
Posted in: Norsk